Belastingdienst: steeds vaker last van Phishing

21 januari 2021

De Belastingdienst heeft steeds meer last van criminelen die uit naam van de Belastingdienst via e-mail, sms of app-berichten geld proberen af te pakken. Het voorbije jaar kreeg de Belastingdienst over deze vorm van cybercrime 162.624 meldingen binnen.

Ter vergelijk: in 2017 bedroeg dat aantal nog maar ongeveer 7.700 meldingen. De Belastingdienst doet er inmiddels in samenwerking met andere partijen alles aan om deze phishing-fraude te lijf te gaan. Dat lijkt ook te lukken, waarbij wordt vooral wordt gepoogd om de criminelen voor te blijven. In 2020 zijn op verzoek van de Belastingdienst zo 265 bankrekeningen geblokkeerd en ruim 1.600 telefoonnummers. Daarnaast zijn honderden websites offline, fors meer dan in 2019.

Phishing, smishing (sms phishing) en alle digitale vormen van fraude, zijn een groeiend fenomeen dat tegelijkertijd steeds professioneler wordt ingezet. De tijd van gebrekkig Nederlands in phishing e-mails is allang voorbij, berichten zijn ook steeds meer gepersonaliseerd. Het feit dat mensen in een mail nu persoonlijk worden aangesproken zorgt nog vaker voor de schijn van ‘echtheid’. 

In Publiek-Private Samenwerking organiseren meerdere partijen een gratis Phishing Test voor MKB bedrijven, waarvoor aanmelden nog steeds mogelijk is. Meer informatie via de site van het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Noord-Holland (RPCNH), waar ook de inschrijving kan worden gedaan. Onze partner NFIR heeft een verhelderend filmpje gemaakt over het fenomeen phishing, te bekijken via het NFIR-kanaal op Youtube.

Wat is phishing en hoe voorkom ik het

 

(Origineel bericht: Belastingdienst treedt actief op tegen groeiend aantal phishing-meldingen)