Online aangifte doen van cybercrime op politie.nl

4 februari 2020

Op politie.nl is het nu ook mogelijk online aangifte te doen van helpdeskfraude. Onderzoeken en enquêtes hebben uitgewezen dat de aangiftebereidheid voor cybercrimedelicten lager ligt dan bij traditionele criminaliteit. De cijfers tonen aan dat in 2017 1.900 meldingen van helpdeskfraude zijn binnengekomen, in 2018 en 2019 lag het aantal meldingen op 1.600. 

ransomware

Helpdeskfraude is de vorm van cybercriminaliteit waarbij medewerkers zich voordoen als medewerkers van een softwarebedrijf die willen helpen bij een mogelijk computerprobleem. Op politie.nl wordt onderscheid gemaakt tussen drie vormen helpdeskfraude:

  • gebeld zijn door een (nep)helpdeskmedewerker

  • zelf het telefoonnummer van een (nep)helpdesk opgezocht

  • een melding op de computer met de boodschap dat een (nep)helpdesk moest worden gebeld

De politie heeft zo veel mogelijk actuele informatie nodig om daders te kunnen pakken, hun werkwijze te verstoren of preventiecampagnes op te zetten. Het online aangifte kunnen doen van helpdeskfraude is een eerste stap, andere vormen van cybercrime zullen volgen. De eerstvolgende is ransomware. ‘Inzicht in alle cybercrime-misdrijven help de politie om zowel de daders te pakken als het juiste preventiemateriaal te maken.’

De politie hanteert een puntsgewijze aanpak van cybercrime:

  • Onderzoek en analyse op basis van aangiftes
  • Opsporen en vervolgen van cybercriminelen
  • Preventie (communicatie naar burgers)
  • Verstoren (bijvoorbeeld het blokkeren van telefoonnummers van oplichters)

De volledige berichtgeving is na te lezen op politie.nl. Platform Veilig Ondernemen Oost-Nederland stuurt in Publiek-Private Samenwerking al op preventie en organiseert in samenwerking met NFIR, Nederlands Forensisch Incident Response onder de noemer Cybercrime Alert informatiebijeenkomsten, waarin ondernemers voorlichting en tips krijgen over cybercriminaliteit.