Fraudehelpdesk meldt toename telefonische oplichting in 2022

14 februari 2023

De Fraudehelpdesk heeft over heel 2022 ongeveer 500.000 meldingen binnengekregen via de diverse kanalen waar melding kan worden gedaan: callcenter, online meldformulieren en de geautomatiseerde valse e-mal-check. De 500.000 meldingen telden 7.661 gevallen met financiele schade, goed voor een totale schadepost van 43 miljoen euro.

 Image not found

De grootste stijging bij de Fraudehelpdesk was de toename het aantal meldingen van telefonische oplichting: 18% meer dan in 2021. De gemelde schade door misbruik van bedrijfsgegevens steeg met 20% naar 12,5 miljoen euro in totaal.

De toename van telefonische oplichting was al zichtbaar in 2021, die stijging heeft doorgezet, waarbij het vooral meldingen betrof over het Engelstalige bandje en het telefoontje namens de bank. De Fraudehelpdesk kreeg bijna 10.000 (9.997) meldingen over het engelstalige bandje. Vooral Engelstaligen gingen mee in het verhaal van de oplichters en stonden in 136 gevallen gegevens of geld af. De gemelde financiële schade bedroeg ruim 1 miljoen (1.176.735,-) euro.

Nieuwe vormen van fraude

De meldingen over telefoontjes van de bank bracht in 2022 nieuwe vormen aan het licht. Voorafgaand aan de telefoontjes werden het afgelopen jaar regelmatig phishingmails verstuurd. Wanneer de ontvangers van die e-mails daarop waren ingegaan, ontvingen zij al snel het telefoontje van de ‘bankmedewerker’, die meldde dat iemand in een phishingmail was getrapt. Naast het bekende verzoek om geld over te boeken naar een zogenaamde veilige rekening, werd soms gevraagd om een aankoop te doen van giftcards. Oplichters verschaften zich ook via software toegang tot de computer van slachtoffers om zelf het geld over te boeken.

Verder kwamen zij zelfs thuis bij slachtoffers om bankpasjes en de bijbehorende codes mee te nemen om vervolgens geld te pinnen van de rekening van de slachtoffers. Omdat zogenaamd de laptops en telefoons van het slachtoffer besmet zouden zijn met een virus, werden die eveneens meegevraagd. Ook kwam het voor dat de nep-bankmedewerker vroeg of er waardevolle sieraden in huis waren. Zij beschikten namelijk zogenaamd over informatie dat in de buurt veel werd ingebroken. Zij boden daarom aan de sieraden mee te nemen om in een bankkluis te doen. De fraudehelpdesk ontving in totaal over deze vorm in 2022 1.309 meldingen, onder wie 229 (financieel) gedupeerden die samen € 3.343.348 verloren. Deze fraudevorm is medeverantwoordelijk voor de toename in de categorie Misbruik van bedrijfsgegevens, evenals CEO-fraude en Factuurfraude.

Cybercrime

Opvallend was verder dat het aantal meldingen van cybercrime (waaronder phishing, malware en helpdeskfraude) is gehalveerd: van 9.933 meldingen in 2021 naar 4.471 in 2022. Wel was daarbinnen een lichte stijging te zien in het aantal meldingen van hacking (van 602 in 2021 naar 827 in 2022).

Door de 1,5 miljoen website-bezoekers in 2022 werd de informatie over telefonische oplichting door middel van een Engelstalig bandje het meest intensief geraadpleegd (ongeveer 150.000 keer). 

De Top 3 van 2022:

Meldingen
  1. Engelstalig bandje (9.997)
  2. Handelsplaats-/webwinkelfraude (5.241)
  3. Cybercrime (4.471)
Slachtoffers met financiële schade
  1. Handelsplaats-/webwinkelfraude (4.326)
  2. Oneerlijke verkoop particulieren (met name klusjesmannen) (627)
  3. Beleggingsfraude (624)
Schadebedragen
  1. Beleggingsfraude (€ 14.790.667,-)
  2. Misbruik bedrijfsgegevens (€ 12.495.729,-)
  3. Voorschotfraude (zoals datingfraude en nep-erfenissen) (€ 6.836.499,-)

Meer op www.fraudehelpdesk.nl.